Fleurametz Bielefeld week 1.

17 mei 2018 - Bielefeld, Duitsland

Beste kennissen, de eerste week van mijn stage bij Fleurametz in Bielefeld zit er alweer bijna op.

Toen ik op zondag in Duitsland aankwam was het hard aan het onweren en regenen dit was natuurlijk minder prettig, vooral op de eerste dag. Ik ben meteen gaan koken en heb gezorgd dat al mijn kleding en andere spullen opgeborgen zijn. Ik moest al vroeg naar bed want de wekker gaat elke dag om 4:45 uur. Mijn eerste werkdag was erg leuk. Ik moest om half 6 naar Ralf Buschmann (de manager) bellen en die is mij vervolgens wezen ophalen. Eenmaal aangekomen bij Fleurametz werd ik voorgesteld aan het personeel. Het is een team van 7 personen, waarvan er 3 Engels spreken. De eerste 2 weken help ik mee in de hal, vervolgens ga ik 3 weken verkopen en de laatste 3 weken mag ik spullen gaan inkopen. De werkzaamheden zijn erg afwisselend van verpakken van bloemen tot het regristeren van de fust emmers. Na mijn eerste werkdag ben ik met een collega naar de fietsverhuur gereden, hier kreeg ik namelijk mijn leenfiets voor de komende 2 maanden. Vervolgens ben ik met de fiets nog even door de stad heen gefietst en uiteindelijk nog even boodschappen gedaan en toen weer terug naar het appartement. Toen ik op de 2e dag aankwam op het bedrijf heb ik een nieuwe collega ontmoet, dit was een 67-jarige Nederlandse man die af en toe nog in het bedrijf werkt. Dit was erg leuk omdat ik met deze man Nederlands kan praten. Ik mocht de hele dag met hem samenwerken, we gingen namelijk bestellingen afleveren. Kleine bloemisten kunnen de bloemen ook via internet bij ons bestellen, wanneer zei dit hebben gedaan worden de bloemen bij de winkel bezorgd. Dit hebben wij op de 2e dag gedaan. De 3e en 4e dag zag er ongeveer hetzelfde uit maar dan met een andere collega. Op de 5e dag heb ik Henko ontmoet, dit is de verkoopleider van alle Duitse filialen. Deze man is ook Nederlands en het gesprek verliep goed. Op de 5e dag kreeg ik ook genoeg tijd voor mijn opdrachten, zodat ik daaraan alvast een begin aan kon maken.

Toen zat de werkweek er alweer op en ben ik in het weekend terug naar Nederland gereden. Op maandag middag ga ik weer terug naar Bielefeld, tot volgende week!

(ik had nog een aantal foto's gemaakt maar het lukt niet om deze bij het verslag toe te voegen).

1. Christian Bauhaus:
    18 mei 2018
    Hallo Sander, leuk om te lezen...is deze Herr Buschmann een broer van Bodo Buschmann??

Frohe Pfingsten!!
    Christian Bauhaus
  2. Frans:
    22 mei 2018
    Hoi Sander, Das een mooie start geweest! Leuk programma hebben ze voor je gemaakt. Ik hoop dat de foto's volgende week wel lukken, ben benieuwd. Ga je ieder weekend terug of ga je daar ook is op pad in het weekend?